اخبار و اطلاعیه های مربوط به مهاجرت به استرالیا و اقامت کانادا

مهاجرت به استرالیا - مهاجرت به کانادا - گرفتن اقامت و ...

اخبار و اطلاعیه های مربوط به مهاجرت به استرالیا و اقامت کانادا

مهاجرت به استرالیا - مهاجرت به کانادا - گرفتن اقامت و ...

مهاجرت به استرالیا - مهاجرت به کانادا - گرفتن اقامت و ...

  عنوان: آشنایی با سیستم آموزشی بلژیک و مهاجرت به این کشور

 تحصیل در یک دانشگاه بین المللی و پیشرفته برای هر فردی می تواند سرنوشت ساز باشد و در تعیین  مهاجرت به کانادا مسیر زندگی شخص نقش اساسی داشته باشد.تحصیل در اروپا و کشور بلژیک هم مزایای خاص خود را دارد.بلژیک یکی از کشور های است که با داشتن دانشگاه های مدرن و بین المللی می تواند به عنوان یک مقصد خوب برای تحصیل معرفی شود.بلژیک در زمینه علم و تکنولوژی خدماتی را عرضه داشته‌است.دانشمندانی همچون سیمون استیون آندرس وسالیوس ,جرادوس مرکاتر را می‌توان از میان دانشمندان موثر از آغاز دوره مدرن در کشورهای اسکاندیناوی نام برد.یه همین خاطر دلایل فراوانی برای تحصیل در بلژیک وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

*دانشگاه های شناخته شده و با کیفیت

*فرصت های عالی برای حضور در موقعیت های شغلی و تحصیلی بین المللی

*شهر های زیبا با چند فرهنگ و زبان مختلف

*میزبانی فوق العاده با غذاهای خاص مخصوص بلژیکی

*کیفیت زندگی بالا در بلژیک

*طبیعت اروپایی و زیبای بلژیک

موقعیت بین المللی بلژیک

از نظر بسیاری از سفرا,خبرنگاران , صاحب نظران و... ,بروکسل پایتخت بلژیک به عنوان یکی از مراکز تعیین سیاست های بین المللی شناخته می شود.اهمیت  شهر بروکسل در جامعه بین المللی به نحوی است که تاثیر گذاری آن را از واشنگتن هم بیشتر می دانند.جمعیت تشکیل دهنده بلژیک نیز بسیار متنوع و بین المللی است.در حدود یک چهارم جمعیت 11 میلیونی این کشور را مهاجرین از کشورهای دیگر تشکیل میدهند که به شهروندان دائمی تبدیل شده اند.به این افراد به اصطلاح (new Belgians) بلژیکی های جدید گفته می شود.

دانشگاه های بلژیک

بسیاری از دانشگاه های بلژیک در کنار سیستم آموزش قوی و پیشرفته خود ,دارای یک چشم انداز بین المللی برای آینده دانشجو می باشند.این دانشگاه ها دارای یک موقعیت عالی در رتبه بندی بین المللی هستند که تاییدی بر سیستم آموزشی خوب و مدرن بلژیک می باشد.طبق آخرین رده بندی اعلام شده در سال 2015 برای بهترین دانشگاه های جهان ,کشور بلژیک دارای 7 دانشگاه با رتبه های زیر 300 میباشد که در این میان چهار دانشگاه این کشور رتبه های زیر 200 را کسب کرده اند.

تحصیل در دانشگاه های بلژیک

آموزش عالی در کشور بلژیک توسط دو جامعه ای که زبان اصلی این کشور تشکیل میدهند سازماندهی شده است.این جوامع فلاندرز ها (نژادهای هلندی) و جوامع فرانسوی میباشند.در کنار فرانسوی و هلندی ,آلمانی هم به عنوان یک زبان رسمی در این کشور شناخته می شود.هر چند که آلمانی زبان ها درصد کمی از جامعه بلژیک را تشکیل میدهند.به همین دلیل عده ای از دانشجویان آلمانی زبان برای تحصیل در آلمان به این کشور سفر می کنند.در حالی که زبان های آموزش استاندارد در دانشگاه های بلژیک ,هلندی و فرانسوی می باشد اما بسیاری از برنامه های بین المللی به زبان انگلیسی تدریس می شوند.رشته های که دانشگاه های بلژیک ارائه میدهند در 21 زمینه بسیار متنوع می باشد.

پذیرش تحصیلی
تمام کسانی که حداقل یک گواهینامه آموزش متوسطه در اختیار داشته باشند می‌توانند وارد مقطع آموزش عالی شوند.در ایالت فلاندر، برای ورود به رشته‌های تحصیلی علوم کاربردی نظیر معماری، شرکت در آزمون ورودی دانشگاه مربوطه الزامی است. در همین رابطه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دیگر الزامات پذیرشی را خود به اجرا می‌گذارند.

ارزیابی تحصیلی
هر سال تحصیلی در ایالت فلاندر بلژیک با برگزاری آزمون‌های مربوطه تکمیل می‌شود و دانشجویان موظف هستند برای پذیرش به سال بالاتر تحصیلی، امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارند.آزمون‌های دانشگاهی براساس سری مقررات ویژه طراحی و اجراء می‌شود که بر این اساس در هر سال تحصیلی 2 بار از دانشجویان آزمون به عمل می‌آید که اولین آن در فواصل 15 ژوئن تا 15جولای و دیگری بعد از 15 آگوست صورت می‌پذیرد.
در پایان سال تحصیلی چنانچه دانشجو حداقل 50درصد نمره هر آزمون یا 60درصد نمره کل آزمون را کسب کرده باشد، می‌تواند به سال بالاتر تحصیلی ارتقا یابد، اما اگرحداقل نمره را کسب نکرده باشد موظف است مجدداً در جلسه آزمون شرکت کند و اگر نمره کمتر از حداقل را کسب کرده باشد موظف است مجدداً سال تحصیلی را تکرار کند.
این ارزیابی براساس مجموع نتایج صورت گرفته و در نهایت به دانشجویان موفق گواهینامه تحصیلی مربوطه اعطا می‌شود.لازم به یادآوری است در پایان دوره تحصیلی دانشجو موظف به ارائه و دفاع از پایان‌نامه است. آموزش دانشگاهی در 2 مقطع پایه و عالی برگزار می‌شود. دوره‌های پایه به 2 دوره (3-2) و (4-2) تقسیم بندی شده‌اند. بعد از پایان اولین دوره تحصیلی پایه به فارغ‌التحصیلان مدرک دانشگاهی متوسطه موسوم به کاندیدا (Kandidaat) اعطا می‌شود.بیشتر واحدهای دانشگاهی اجباری بوده و در دوره اول تنها چند واحد اختیاری ولی در دوره دوم تعداد واحدهای اختیاری بیشتری وجود دارد.

تحصیل در بلژیکدر مقطع دانشگاه، دانشجویان در تمام واحدهای تحصیلی مورد ارزشیابی دقیق قرار می‌گیرند و امتحانات این مقطع نیز طبق یک سری قوانین ویژه طراحی و اجرا می‌شوند. در این مقطع حداکثر نمره هر واحد تحصیلی 20 و حداقل 10 است، بنابراین دانشجویان موظف هستند برای ارتقای تحصیلی حداقل نمره را کسب کنند.

سال تحصیلی
سال تحصیلی مؤسسات آموزش عالی این دانشگاه‌ها متشکل از30 هفته تحصیلی بوده و از 15سپتامبر و اوایل ماه اکتبر آغاز می‌شود.

هزینه های زندگی

هزینه های زندگی در بلژیک برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه می باشد که شامل هزینه های مسکن، غذا ، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان مهاجرت به بلژیک وتحصیل در این کشور می باشد .